Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, May 12, 2013

Perkasakan Kesihatan Ibu

Assalamualaikum

Saya yakin amat bahawa semua ibu mahukan yang terbaik untuk anak. Kebanyakan ibu pon berusaha untuk susukan anak mereka. Terkadang susu kelihatan tidak mencukupi, lantas ibu pon berusaha mencari dan mencuba segala macam supplement mahupun cara tradisional untuk menambah dan membanyakkan susu. Mungkin tujuan ibu menyusu adalah untuk jimat (susu free kan), atau convenient, atau bonding, atau untuk merasa menjadi ibu etc. Tapi saya percaya, most reasons are kerana ibu percaya susu yang terbaik adalah susu ibu. Lantas ibu yang mahukan terbaik untuk anak terus berusaha untuk menyusukan.

Saya baru terifkir tadi. Jika ibu berusaha sehabis baik untuk menyusukan anak, dengan harapan tinggi bahawa anak akan menjadi lebih sihat, cerdas, kuat etc etc, mungkinkah kesihatan ibu ada kaitan dengan kesihatan anak? Maksud saya, saya perhatikan, banyak bayi yang mengikut kesihatan ibu. Genetik mungkin? saya tidak pasti. Contoh: bayi yang 100% menyusu ibu. Namun, jika ibu jenis seorang yang mudah sakit, maka biasanya ibu akan membawa pulang kuman dan menjangkiti anak. Anak pula, mudah dijangkiti kerana mewarisi antibodi seakan antibodi ibu. Eh betul ke telahan saya?

Jadi why not, ibu2 perkasa kan kesihatan sendiri. Disamping menghalang daripada diri menjadi jambatan virus jahat kepada anak, ibu juga dapat transfer antibodi yang berkualiti kepada anak. Ini telahan saya sahaja. Sebab saya banyak perhatikan, kanak2 yang mendapat segalanya, namun sering kali sakit. Terkadang ibu mengaku "saya la punca ni..saya batuk dulu..lepas tu dah terjangkit kat baby". 

Saya tak pastilah teori ini betul atau tidak. Sebab saya pon tak sempat nak cek. Jadi ini telahan mengikut logik akal saya saja. Untuk diri sendiri, mestila saya percaya teori saya ni kan. Especially ketika saya nyaris terjangkit batuk dari rakan sekerja. Ehh risau. Sebab saya tak nak la jadi jambatan kuman2 tu kepada anak2 saya. 

Saya amalkan nutriferon. Ya. Tak payah tanya banyak. Memang saya bawa nutriferon tu kemana2. Sekarang nak cuba vivix pula. Sementara promo. 

Gambar hiasan ibu dan anak dibawah :))


Golden Lounge 
019 266 1775
goldenlounge.blogspot.com